Nr 03 (10) 31.09.2025
Jak zatrzymać słońce?
Drodzy Czytelnicy!
Wyobraźmy sobie, że leżymy pod rozłożystym drzewem w pełni lata. Ciepło słońca jest przyjemne, daje życie i energię. Bez lata nie ma dojrzewania ani plonów. Ale jeśli chcemy, by słońce świeciło bez przerwy, szybko okaże się, że ziemia wysycha, a my sami szukamy cienia, by złapać oddech.
W zarządzaniu, coachingu i mentoringu coraz wyraźniej widać, że stałe utrzymywanie „wysokiej temperatury” efektywności i presji na wynik prowadzi do przegrzania: spadku innowacyjności, wypalenia zespołów oraz utraty zdolności adaptacji. Badania nad przywództwem transformacyjnym i rozwojem kompetencji pokazują, że najbardziej efektywne organizacje oraz liderzy działają w rytmie: okresy intensywnego wzrostu (lato) przeplatają się z fazami refleksji i integracji (cień drzewa).

W artykule „Kiedy organizacja się przegrzewa” autor opisuje, jak ciągłe utrzymywanie wysokiej temperatury wyników prowadzi do spadku innowacyjności, wypalenia personelu i utraty elastyczności strategicznej — mimo że samo „lato” w organizacji jest konieczne i może przynieść świetne plony.
Alicja zaprasza do refleksji nad tym, co sprawia, że nauczycielska codzienność – pełna obowiązków, presji i niekończących się zadań – nie musi prowadzić do wypalenia. W tekście „Jak zatrzymać słońce w pracy nauczyciela – narzędzia coachingowe w trosce o dobrostan” autorka pokazuje, jak za pomocą prostych narzędzi coachingowych można odzyskać energię, odnaleźć pasję i zadbać o własny dobrostan. To inspirująca opowieść o tym, że światło wewnętrzne nauczyciela można chronić i pielęgnować – nawet w najbardziej wymagających warunkach.
Tekst „Witrynowanie kompetencji” pokazuje, jak profesjonaliści często wystawiają się w mediach społecznościowych na pełne słońce, zyskując chwilowy rozgłos kosztem długofalowej reputacji. Autor wskazuje, jak zbudować strategię obecności, która przypomina zdrowy cykl pór roku, zamiast nieustannego upału.
Zapraszamy do lektury — i do zadania sobie pytania: czy w pracy i w życiu naprawdę warto zatrzymywać słońce, czy raczej nauczyć się cieszyć jego blaskiem wtedy, gdy świeci, i doceniać cień, gdy jest nam potrzebny? Zachęcam do sięgnięcia po cały numer poświęcony zatrzymywaniu słońca w codzienności – znajdziesz w nim nie tylko inspiracje, ale i praktyczne wskazówki, które możesz zastosować od zaraz.
%20(3).png)
Temat wiodący: Jak zatrzymać słońce? A tam m.in.
- Artykuły:
- Zatrzymaj słońce w sobie, czyli jak budować szczęście niezależnie od pory roku pióra: Magdaleny Bosowskiej. Ten tekst ma wyraźnie inspiracyjno-motywacyjny cel. Na początku Magdalena Bosowska odwołuje się do wspólnego doświadczenia – końca lata i przemijania wakacyjnej beztroski – by wzbudzić w czytelniku emocje i poczucie nostalgii. Następnie płynnie przenosi tę metaforę na dorosłe życie i przemijające szczęśliwe chwile. Letnia iluzja, a jesienna prawda.
- Witrynowanie kompetencji czyli fałszywa ekspozycja profesjonalisty w mediach społecznościowych pióra Piotra Janulka, który ma na celu rozpoznanie skutecznej, ale długofalowej strategii publikacyjnej profesjonalisty.
- Jak zatrzymać słońce w pracy nauczyciela – narzędzia coachingowe w trosce o dobrostan pióra Alicji Wręczyckiej-Siarek. W tekście autorka pokazuje, jak za pomocą narzędzi coachingowych można odzyskaćenergię, odnaleźć pasję i zadbać o własny dobrostan. To inspirująca opowieść o tym, że światło wewnętrzne nauczyciela można chronić i pielęgnować – nawet w najbardziej wymagających warunkach.
- Kiedy organizacja się przegrzewa: jak zatrzymane lato niszczy innowacyjność i jakość pióra Piotra Janulka. W artykule autor opisuje, jak ciągłe utrzymywanie wysokiej temperatury wyników prowadzi do spadku innowacyjności, wypalenia personelu i utraty elastyczności strategicznej — mimo że samo „lato” w organizacji jest konieczne i może przynieść świetne plony.



