nr 03 (03) 30.09.2023

 

Oddajemy Wam nowy numer czasopisma. Mam zaszczyt ogłosić, że nasz zespół od ostatniego czasu powiększył się o dwie niezwykłe osoby: Paulinę Janikowską  i Małgorzatę Nitek. Witamy na pokładzie. Razem zwiedzimy Wasze dobrze znane i nieznane nam dotąd morza i archipelagi coachingu. Nowy numer zawiera nawet artykuł Pauliny o kryzysach, depresji i wzroście pokryzysowym. A po artykule Anety o metaforze, naszła mnie następująca, wydaje mi się skorelowana pozytywnie z coachingiem metafora żeglugi.


Żeglowanie wymaga odwagi, ponieważ osoba musi stawić czoła nieprzewidywalnym warunkom na morzu i podejmować decyzje, które wpływają na bezpieczeństwo i efektywność. Podobnie coaching może pomagać osobom w rozwijaniu swoich umiejętności, osiąganiu celów i przekraczaniu własnych ograniczeń.

Zarówno żeglowanie, jak i coaching mogą pomagać ludziom radzić sobie ze stresem i presją. Żeglowanie wymaga umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Podobnie coaching może dostarczać narzędzi i wsparcia, które pomagają klientom radzić sobie ze stresem i presją w pracy lub życiu osobistym. 

Zarówno żeglowanie, jak i coaching wymagają określania celów i tworzenia planów, które pomagają osiągnąć te cele. W żeglowaniu celami mogą być na przykład dotarcie do konkretnej lokalizacji lub odbycie długiej podróży. W coachingu cele mogą dotyczyć rozwoju zawodowego, osobistego czy osiągnięcia określonych wyników.
Zarówno żeglowanie, jak i coaching mogą pomagać w rozwoju umiejętności interpersonalnych. W żeglowaniu, szczególnie podczas długich rejsów, ludzie muszą współpracować i komunikować się efektywnie. W coachingu ważna jest umiejętność słuchania i komunikowania się z klientem.

Kapitan statku prowadzi specjalny dziennik (ang. ship's log lub ship's journal). Ten dokument służy do rejestrowania różnych ważnych informacji związanych z podróżą morską tj. pozycja statku, warunki pogodowe, zdarzenia na pokładzie, zmiany kursu, prędkości oraz wszelkie działania podejmowane w trakcie rejsu. Dziennik może zawierać zapisy nawigacyjne, takie jak obserwacje astronomiczne, obliczenia nawigacyjne i inne dane pomocne w prowadzeniu statku.

Podobnie w coachingu (oraz autocoachingu) dziennik może reprezentować narzędzie do śledzenia postępów, refleksji nad doświadczeniami i zbierania istotnych informacji na temat własnego życia i celów. Żywym tego przykładem jest artykuł pt. Solo, na końcu naszego wydania. Ale od początku:

Na wstępie zobaczycie flagowy statek naszej floty pn. Autocoaching – trening osobisty – jak wspierać się w procesie zmian? pióra Magdaleny Klimczak-Brewer. To life, art i movement coach, terapeutka tańca, autorka metody BMT (body-movement-therapy/ciało-ruch-terapia). Jej tekst omawia auto-coaching jako narzędzie rozwojowe, które może pomóc w rozwiązywaniu problemów, osiąganiu celów i wspieraniu zmian w życiu osobistym i zawodowym. W tekście podkreśla, że autocoaching polega na udzielaniu sobie wsparcia i korzystaniu z narzędzi coachingu do analizy, diagnozy sytuacji, wyznaczania celów i podejmowania działań w celu realizacji zmian. Samoświadomość i samoocena są kluczowymi elementami autocoachingu, a trening uważności oraz refleksja nad własnymi przekonaniami są ważnymi krokami w procesie rozwoju osobistego. Autorka podkreśla również znaczenie zmiany negatywnych przekonań na bardziej pozytywne i wykorzystuje wizualizację jako narzędzie do osiągania celów i relaksacji. Tekst zachęca do codziennego praktykowania tych technik dla poprawy jakości życia psychicznego.
Dołącz się i zapraszamy na wyprawę.