Dla autora, wskazówki edytorskie i redakcyjne

Elementy wpływające na poprawność

  • Prosimy używać: dywiz (łącznik) ‐, półpauz (myślnik) – oraz pauz — tam gdzie mają swoje zastosowanie. Więcej o stosowności użycia tych różnych znaków tutaj: www.publications.europa.eu
  • Stosujemy cudzysłów polski np. Aktywa. Nie w odmianie amerykańskiej: “ ” czy niemieckiej: „ “. W edytorze tekstu zdarza się to wtedy, gdy ustawiony jest inny język niż polski. Błędem jest także używanie złożonego z dwóch identycznych znaków cudzysłowu maszynowego: ” ”. Symbol ten oznacza cale i sekundy.
  • Kropkę stawiamy zawsze po cudzysłowie. Stało się. „Orzeł wylądował”. Nie było odwrotu. A nie: Stało się. „Orzeł wylądowa ł.” Nie było odwrotu. Więcej: www.sjp.pwn.pl/poradnia

Standardy edytorskie w zakresie cytowań

Można się posłużyć generatorem (w a nim zmieniamy styl na APA 7): https://www.mybib.com/#/projects/Weg83M/citations

W treści: Odporność psychiczną budujemy na czterech filarach: wyzwaniu, pewności siebie, zaangażowaniu i poczuciu wpływu (Dąbrowska, 2022) lub dopuszczamy razem z numerem strony (Dąbrowska, 2021, s.17)

Bibliografia końcowa: Spis bibliograficzny należy umieścić na końcu tekstu głównego. Zestawienie powinno zawierać jedynie prace przywoływane lub cytowane w tekście, które były przeczytane przez autora tekstu, nie należy umieszczać w literaturze cytowanej prac, które przywoływano za innym autorem. Pozycje podajemy alfabetycznie według nazwiska pierwszego autora. Prace tego samego autora należy podać w alfabetycznej kolejności tytułów prac. Przykłady zapisu:

  1. Jak wyjść ze strefy komfortu i otworzyć się na nowe wyzwania? (2021, March 21). Noizer.pl. https://noizer.pl/strefa-komfortu-jak-z-niej-wyjsc-przelamac-leki-i-lenistwo/
  2. Michalak, N. (2021, March 21). Ile snu potrzebuje człowiek: dorosły, niemowlę, dziecko? Wylecz.to. https://wylecz.to/psychologia-i-psychiatria/ile-snu-potrzebuje-czlowiek/

Licencja

  • Autor rozumie i akceptuje fakt, że Wydawca będzie udostępniał dzieło na podstawie wolnych licencji: Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND 3.0 PL).

Gwarancja

  • Wierzymy, że publikacja została przygotowana z należytą starannością. Może jednak nadal zawierać nieprawidłowe informacje. Dlatego też Wydawca nie ponosi żadnej odpowiedzialności za błędy i związane z nimi konsekwencje, ale będzie wdzięczny za wszelkie informacje z tym związane.
  •  Ani wydawca, ani redaktorzy nie udzielają gwarancji, wyraźnej lub dorozumianej, w odniesieniu do materiałów zawartych w niniejszej publikacji ani za jakiekolwiek błędy lub pominięcia, które mogły zostać popełnione. Autor nie ma prawa dopuścić się plagiatu, autoplagiatu, fałszowania danych itp. Jeśli już po opublikowaniu tekstu autor zauważy w nim znaczące błędy, powinien niezwłocznie poinformować o tym Redakcję i opublikować erratę, aneks, sprostowanie lub wycofać artykuł.

Elementy artykułu wpływające na jego pozycjonowanie

  • Choć temat nie zawsze musi odzwierciedlać treść (np. Rozdziobią nas kruki, wrony), to aby czytelnik nie był "skołowany', wskazane jest pod tytułem krótkie streszczenie treści (o objętości maksymalnie 700 znaków ze spacjami). W streszczeniu należy wskazać cel artykułu oraz jego rodzaj (przegląd, opis przypadku/ów).
  • Nie wskazanie jest umieszczanie zaraz pod tytułem, cytatu w formie motta, czy podtytułów.
  • Konieczne są słowa/zwroty klucze w ilości od 2-8

Elementy wpływające na wartość artykułu

  • Artykuły powinny oscylować w granicach 3-5 minut czytania zwartego tekstu (bez ramek, wstawek).
  • Czytelnicy nam ufają. Wiedzą, że mamy kompetencje na polu poruszonym w artykule, dlatego bibliografia nie jest konieczna, ale powinna być przynajmniej 'na życzenie'.
  • Cytowanie czy parafrazowanie powinno być opatrzone wskazaniem źródła. W treści przykładowa (Brown, 2018), a w końcowej liście referencji wg zasad APA 7 (American Psychological Association 7th edition).
  • Każda cytowana praca musi znajdować się w końcowym wykazie, a każda praca w wykazie końcowym musi być cytowana w tekście (w tabeli, schemacie, rysunku, przypisie, dodatku itd.).
  • Prace, które cytujesz, mogą dostarczać kluczowych informacji, wspierać lub kwestionować twoją tezę lub oferować krytyczne definicje i dane. 

Media społecznościowe

  • Redakcja zachęca autorów do udostępniania artykułów w otwartych repozytoriach oraz profilach w mediach społecznościowych z poprawnym oznaczeniem autorstwa oraz źródła.
  • W celu uzyskania ewaluacji można artykuł opublikować równolegle w Quora, LinkedIn itd. Komentarze, tworzą lepszy warsztat. 

Jak wykorzystać AI do pisania treści

  • Wsparcie pisania: narzędzia AI mogą być wykorzystywane do wspomagania procesu pisania, w tym generowania pomysłów, tworzenia szkiców oraz redagowania tekstów.
  • Korekta i edycja: AI może być używane do automatycznej korekty błędów gramatycznych, stylistycznych i ortograficznych, a także do sugerowania ulepszeń w strukturze tekstu.
  • Analiza treści: narzędzia AI mogą analizować treści pod kątem spójności, czytelności i zgodności z wytycznymi redakcyjnymi.
  • Polecamy: https://copilot.microsoft.comhttps://claude.aihttps://chatgpt.com