Różnica między nastawieniem a motywacją – spojrzenie zarządcze

Nastawienie i motywacja to kluczowe czynniki, które przyczyniają się do sukcesu w każdej dziedzinie życia, ale to nie są synonimy. W tym artykule omówię w szczególności pojęcie postawy, które eksponują dane nastawienie, bowiem pod tym kontem literatura zarzadzania jest dość zasobna. 

Nastawienie

Nastawienie (ang. attitude, postawa) odnosi się do ogólnego względnie stałego poglądu, reakcji, oceny danej osoby i może być pozytywna lub negatywna. Z pozycji psychologicznej często rozumiane jako pozaświadomy wzorzec reagowania. W świetle teorii organizacji i zarządzania na szczególne zainteresowanie wysuwa się badanie postaw. Pozytywne postawa obejmuje pełne nadziei i optymistyczne zachowanie, chęć uczenia się i rozwoju oraz wiarę we własną zdolność do osiągnięcia sukcesu. Z drugiej strony, negatywne postawa wiąże się z pesymizmem, brakiem wiary w siebie i tendencją do skupiania się na problemach, a nie na rozwiązaniach.

Nastawienie w dalszej cześci artykułu sprowadzę do postawy, chociaż nastawienie może przejawiać się na wielu płaszczyznach. A więc postawami można zarządzać. Postawa wpływa na produktywność, jakość i morale. Ma również ogromny wpływ na kolegialność, współpracę i spójność. Może to być różnica między przyjęciem lub odrzuceniem możliwości rozwoju przez pracowników. Postawy mogą zadecydować o różnicy między utrzymaniem pracy a rotacją. 

Wyniki występowania literatury z bazy Springer Link na słowo „Attitudes” z domeny Business and Management oraz Management w zakresie od tytułów rozdziałów, przez artykuły naukowe do materiałów konferencyjnych w latach 2020-2023 ukazuje tabela poniżej.

Domena wiedzy

Ilość publikacji

Biznes i zarządzanie

1119

Przedsiębiorczość

735

Strategia biznesowa/Przywództwo

713

Organizacja

689

Źródło: https://link.springer.com [2023-08-09]

Z tych rekordów jawi się postawa jako element przedmiotu badań m.in w ramach:

  • zrównoważony rozwój: postawy ekologiczne,
  • przedsiębiorczości: postawy przedsiębiorcze,
  • marketingu: postawy klientów (zachowania konsumentów),
  • przywództwa: postawy liderskie (zachowania przywódcze).

Trudności w zarzadzaniu postawami

Jak czytamy u Tulgan'a (2023), „trudno mówić [tym bardziej zarządzać, dopisek mój] o postawie z kilku podstawowych powodów: wydaje się to takie osobiste, (..) nieodłączne dla osoby, a co zatem idzie – niemożliwe do zmiany”. I co najtrudniejsze: postawa wydaje się konstruktem tajemniczym i nie określonym, zmiennym od nastroju, a zatem nie zarządzalnym. Już sama próba zbadania czyjegoś nastawienia wywołuje... zmianę nastawienia. Przedmiot zatem wydaje się dynamiczny i niepoliczalny.

Jednak w teorii zarzadzania dość jasno dookreślono, że choć 
„uczucia są w środku; postawa jest na zewnątrz”.

Ma to kolosalne konsekwencje dla badań organizacji. Obserwowalne zachowanie można zobaczyć, usłyszeć i poczuć. I nie chodzi o to, kim jest dana osoba – chodzi o to, jak się pracownik zachowuje.

Zadanie dla menagera: nie pozwól, aby postawa pozostała niejasna. Zdefiniuj słowa, ton i gesty charakteryzujące się pożądanym nastawieniem. Monitoruj, mierz i dokumentuj to na każdym etapie.

Motywacja

Z drugiej strony motywacja odnosi się do dążenia lub chęci osiągnięcia czegoś. Jest to wewnętrzna siła, która popycha osobę do celu lub celu. Motywacja może być wewnętrzna, co oznacza, że ​​pochodzi od osoby, lub zewnętrzna, co oznacza, że ​​jest napędzana czynnikami zewnętrznymi, takimi jak nagrody lub uznanie.

Chociaż nastawienie i motywacja są różne, często są ze sobą powiązane. Pozytywne nastawienie może pomóc zwiększyć motywację, tworząc poczucie optymizmu i pewności siebie, podczas gdy brak motywacji może przyczynić się do nastawienia negatywnego.

Podsumowując, podczas gdy postawa odnosi się do ogólnego poglądu lub sposobu myślenia danej osoby, motywacja to dążenie lub chęć osiągnięcia czegoś. Oba są ważne dla odniesienia sukcesu w życiu i mogą na siebie wpływać. Pozytywne nastawienie może pomóc zwiększyć motywację, podczas gdy brak motywacji może przyczynić się do nastawienia negatywnego.

Źródła:

  1. attitude, https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/attitude [2023-08-09]
  2. Tulgan B., Managing Attitudes, (2023), https://trainingmag.com/managing-attitudes [2023-08-09]

Prześlij komentarz

0 Komentarze