Nie możesz śmiać się ze swoim klientem, prawda?!” Cóż, możesz – jeśli robisz to z miłością, umiejętnościami, dobrym wyczuciem czasu i celem, aby pomóc im lepiej zobaczyć ich problem.
Jak poprawić sytuację, pogarszając ją? Jest to analogiczne do sposobu poruszania osła do przodu poprzez ciągnięcie go za ogon. Podejście „coachingu prowokacyjnego” powstało na bazie Terapii Prowokatywnej (PT) Franka Farrelly'ego, który w trakcie pracy z chronicznie schizofrenicznym pacjentem zdał sobie sprawę, że przyjaciele często najskuteczniej podnoszą na duchu – podczas gdy terapeuci wydają się podchodzić do sprawy z powagą – ale niekoniecznie są skuteczni w pomaganie ludziom (i organizacjom) w ich rozwiązywaniu.
Fot. eduardo199o9: https://www.pexels.com/it-it/foto/occhiali-da-sole-uomini-seduto-bianco-14229677 |
Kiedy skuteczny jest coaching prowokatywny? Kiedy klient/adept „tańczy” (lawiruje), nie mówiąc o swoim problemie lub nie chcąc o nim rozmawiać.
Źródła:
- https://www.etymonline.com/word/provocative [2023-08-07]
- https://provocare.pl/warsztaty-i-obozy/prowokatywnosc-w-coachingu-terapii-procesach-rozwojowych-joino/r oraz https://provocare.pl/narodziny-terapii-prowokatywnej-2 [2023-08-07]
- Knight Sue, Coaching with humour (based on the work of Frank Farrelly master of Provocative Therapy), https://sueknight.com/coaching-with-humour [2023-08-07]
0 Komentarze
Wskaż błąd lub skomentuj