Spotkanie Redakcji w co poniedziałek o 20:00
Twoja opinia w Google

wtorek, 27 grudnia 2022

Myśl odważnie, mierz wysoko – Big Hairy Audacious Goals (BHAG)

Jesteś jak Mercedes... tylko wyjedź z garażu! W sam raz w ten deseń pasuje metodyka budowy i osiągania celów BHAG czy B.H.A.G. (ang. Big Hairy Audacious Goal, wym. “Bee Hag”). To przekonujący, długoterminowy cel, który jest wystarczająco intrygujący, aby zainspirować pracowników organizacji do działania. Dla osób odważnych, ale nie brawurowych, dla cierpliwych, sumiennych, ale z wizją i marzeniami. To jednocześnie przepis na innowacyjne modele biznesu, bowiem to one zainspirowały autorów metody.

Fot. Pixabay
Wielki i do tego bezczelny cel, ale dodający energii organizacji i skupionych wokół niej ludzi, gromadząc ich dla wspólnej sprawy i prowadząc ich przez proces transformacji. Można go podzielić na cele cząstkowe, co jest dużym czynnikiem motywującym i kontrolnym (np. rozdziały dysertacji). To duże, ambitne, długoterminowe cele – tak długoterminowe, że w rzeczywistości wybiegają w przyszłość nawet na 10 lat. Ale nawet jeśli cele są ambitne, muszą sprawiać wrażenie osiągalnych. Ma wyraźną linię mety, dzięki czemu organizacja może wiedzieć, kiedy osiągnęła cel; ludzie lubią strzelać do bramki i biec do mety.
 
Metodyka jest zaprojektowana w 4 wymiarach: zorientowanie na cel (Mount Everest  za 3 lata); wzór do naśladowania: „będziemy Uberem [czegoś]”; wspólny wróg" [nie leży mi ten wymiar, ale cytuje jak należy]” oraz transformacja wewnętrzna (Netflix z wypożyczalni do produkcji własnych seriali). 

Kiedy ekspedycja wyrusza na Mount Everest, nie potrzebuje trzystronicowej, zawiłej „misji”, aby wyjaśnić, czym jest Mount Everest… Większość oświadczeń korporacyjnych, które widzieliśmy, nie intryguje, bo jest zawiła i mętna. Jim Collins
Cele na dekadę – Big Hairy Audacious Goal. Termin pochodzi z książki HarperBusiness „Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies” autorstwa Jima Collinsa i Jerry'ego nakładem HarperBusiness. „BHAG są odważne, mieszczą się w szarej strefie, gdzie rozsądek i rozwaga mogą powiedzieć: „To nierozsądne, ”, ale dążenie do postępu mówi: „Wierzymy, że mimo to możemy to zrobić”.


Krytykuje się tę publikację (ale nie metodę) za przecenianie przez autorów znaczenia dobrych praktyk w stosunku do... zwykłego szczęścia. „Porównanie firm, które odniosły większy lub mniejszy sukces, jest w znacznym stopniu porównanie między firmami, które miały mniej lub więcej szczęścia. Znając znaczenie szczęścia, powinieneś być szczególnie podejrzliwy, gdy z porównania odnoszących sukcesy i mniej udanych firm wyłaniają się bardzo spójne wzorce" — twierdzi D. Kahneman. Fakt faktem – niektóre firmy wybrane jako „świetne” popadły od tego czasu w poważne kłopoty. Może mamy tu do czynienia z efektem Halo? Być może.

Bibliografia
  1. Collins, Jim: BHAG, dostępne na stronie internetowej: https://www.jimcollins.com/concepts/bhag.html w dniu 27.12.2022.
  2. Collins, Jim; Porras, Jerry I. (2008): Built to last. Successful habits of visionary companies. Abridged. New York: HarperAudio.

0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Wskaż błąd lub skomentuj